Thursday, October 6, 2011

benGanG..SaBarrr...

Assalamualaikum & good day to all,

Malam td aku dok menaip utk entry baru aku, siap je aku taip,lps tu ada auto saving, then bila aku click  publish boleh plak dia pegi tmpt lain..huhu..bengang btul rasanya..bengang punya psal aku trus menidurkan diri aku sendiri. Bengang boleh terjadi disebabkan bnyk benda & perkara. Biasanya kalo benda yg berlaku x sepertimana yg kita nak, boleh menyebabkan kita bengang atau sesetengah org xleh terima teguran pun dia akn bengang juga. tahap kebengangan tu bergantung kepada seseorang punya tahap kesabaran.

Sabar, cakap senang tapi nk perform susah,nk laksanakan,nk buat memang susah la. Especially kalo sesapa yg driving. Selalunya sesapa yg driving, dia akn jadi lain, cepat marah dan cepat hilang sabar, almaklumlah masing-masing nk pertahankan ego, masing-masing nk pertahankan hak di jalanraya (kunun-kununnya).

Sebenarnya semuanya adalah bermula dari diri kita sendiri. Kita kalau dapat kawal diri kita, dapat kawal emosi kita InsyaAllah semuanya ok dan baik-baik semuanya. Kesabaran kena mula dari dalam diri kita,dari dalam diri, hati dipengaruhi oleh minda, bukan hati yang mempengaruhi minda. Orang kata, ikut hati mati, ikut nafsu lesu. Jadi, marilah sama-sama kita mendidik hati dan nafsu kita supaya ikut minda dan fikiran kita, InsyaAllah fikiran yang waras jika memimpin hati dan nafsu, InsyaAllah semuanya harmoni.

Sabar ni boleh hilang kalau kita hilang pertimbangan, kalau minda tak dapat dikawal, maka hilanglah kesabaran. Bila dh hilang sabar, perasaan yang kurang enak berlegar-legar di hati dan insan tersebut akn rasa bengang,bengang ye, bukan bangang ataupun bingung. Walauapapun yang terjadi, marilah sama-sama kita kawal emosi kita dgn minda kita, InsyaAllah semua perkara yang berlaku akan dapat kita hadapi dengan tenang, InsyaAllah. Memang bukan perkara mudah atau senang, memang susah tapi stiap sesuatu yang Allah ciptakan ada jalan penyelesaiannya serta ada himahnya yang tersendiri. Jadi kita sebagai umat manusia di muka bumi ini, sebagai umat Islam, maka marilah sama-sama kita memanjatkan kesyukuran kepada Dia Yang Maha Agung, kita panjatkan doa supaya Dia kuatkan minda kita untuk jadi insan yang lebih baik. InsyaAllah,Amiin ya Rabbal 'Alamiinn...

No comments:

Post a Comment